Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

PEYGAMBER EFENDİMİZİN (A.S.) EŞSİZ TEVAZUSU Şair bir beytinde insanın kadrinin yücelmesi için mütevazı olması gerektiğine işaret ederek şöyle der: İrtifâ-ı kadr için lazım tevazu âdeme

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Peygamber efendimizin tevazu

    Sponsorlu Bağlantılar




    PEYGAMBER EFENDİMİZİN (A.S.) EŞSİZ TEVAZUSU

    Şair bir beytinde insanın kadrinin yücelmesi için mütevazı olması gerektiğine işaret ederek şöyle der:
    İrtifâ-ı kadr için lazım tevazu âdeme Şemsi gör kim sâyesin salmış ayaklar altına Yüce dinimiz İslamiyet ahlâkî güzellikler manzumesidir. Sevgili Peygamberimiz bir hadis-i
    şeriflerinde peygamber olarak gönderiliş gayesinin güzel ahlakı tamamlamak olduğunu beyan etmiştir. (1) Dinimizin emretmiş olduğu güzel ahlak esaslarından biri de tevazudur. Nedir tevazu?
    Tevazu kibrin zıttıdır. Kibir; insanın kendisini layık olduğundan büyük görmesi, başkalarını kendinden küçük görerek gururlanmasıdır. Tevazu ise alçak gönüllülük, kendini olduğundan daha aşağı göstermektir. Alçak gönüllü olan kimseye mütevazı, kibirli kimseye mütekebbir denir. Bunlar birbirine zıttır. Tevazuun olduğu yerde kibir, kibrin olduğu yerde ise tevazu olmaz. Tevazuun kıtlığına tekebbür/büyüklenme, aşırı derecesine de yaltaklanma denir. Dinimizde her ikisi de makbul değildir. Dinimizin emrettiği tevazudur, alçak gönüllü olmaktır.
    Allah Yükseltir Peygamber efendimiz bir hadis-i şeriflerinde: "Allah’ın kullarına karşı tevazu göstereni Allah
    yükseltir. Büyüklük taslayanı ise zelil kılar" buyurmuştur. (2) Peygamber efendimizin bu ve benzer hadis-i şeriflerinden ilham alan edib ve şâirlerimiz tevazuun güzelliğine, ibrin/büyüklenmenin kötülüğüne dikkatimizi çekmişlerdir. Bunlardan Muallim Nâci: "Hak, tevazu edenin kadrini terfi eyler" demiştir. Bir şairimiz, bitki tohumunun yere düşmeyince Hakkın feyzine
    mazhar olmayacağını, mütevazı olanı Allah’ın rahmetinin büyüteceğini belirterek: Mazharı feyz olamaz düşmeyecek hâke nebât Mütevâzı olanı rahmet-i Rahman büyütür.
    derken, başka bir şairimiz, mütevazı olanlara âlemde herkesin başeğeceğini, nitekim yerde serili olan seccade üzerine herkesin secde ettiğini belirterek şöyle der:
    Tevazû ehline âlemde herkes serfurû’eder
    Durur seccadede yerde lîk halkın secdagâhıdır. (3)
    Toprak tevazu sembolüdür. Onunu için Hz. Mevlana: "Tevazuda toprak müsamahada deniz gibi ol" demiştir. İran’ın ünlü düşünürü Şeyh Sa’dî der ki: "Ey insan! Cenabı Hak seni topraktan
    yaratmıştır. Toprak gibi gönülsüz mütevazi ol. Madem ki topraktan yaratıldın, ateş gibi haris,cihanı yakıcı, inatçı olma. Korkunç ateş başçekti, yükseldi, sivrildi. Toprak ise tevazu gösterdi.Ateş yükseldiği (kibirlendiği) için ondan şeytan yaratıldı. Toprak tevazu gösterdiği için ondan Adem yaratıldı. (4) Bunu şair şöyle belirtir:
    Taş yeşermez gelmiş olsa nevbahar Toprak ol da bak nasıl güller açar. Abdullah Vâsıf ise bunu şöyle ifade eder:
    Her âcize şefkat et, şefi’ol Mahluka tevazu et refi’ol. (5)
    Alçak gönüllü olmak bir fazilettir, olgunluğun, güzel ahlakın alametidir, insanı yüceltir, kemale erdirir. Cenab-ı Hakkın ve halkın sevgisini celbeder. Mütevazi insanları Allah da sever, insanlar da sever. Büyüklenmek ise insanı alçaltır, aşağıların aşağısına çeker. Makam, mevki veya servet sahibi olup da mütevâzi olanlar pek azdır. Genellikle insanları makam, mevki, servet şımartır. Özellikle geçmişte saltanat sahibi olup devlete hükmedenler içerisinde tevazu sıfatına sahip olanlar yok denecek kadar azdır. Hz. Peygamber’in Tevazusu Yüce Peygamberimiz alışılmış olan bu hale iltifat etmemiş, daima kibir ve yüklenmeden uzak durmuş, tevazuun en güzel örneklerini vermiştir. tevazu /alçak gönüllülük onun en belirgin sıfatlarından biriydi.
    Kendisi peygamber olup duası makbul olduğu halde ashabından kendisi için dua etmelerini isterdi. Hz.Ömer (r.a.) dan şöyle rivayet edilmiştir: "Resûlullah (s.a.v.)den umre için izin istedim.
    Bana izin verdi ve :
    "-Kardeşciğim, bizi de duadan unutma." buyurdu. Bana öyle bir söz söylemiş oldu ki onun yerine bütün dünya benim olsa o kadar sevinmezdim." (6)
    Peygamber efendimiz kral peygamber olmakla kul peygamber olmak arasında serbest bırakılmış, O, kul peygamber olmayı tercih etmişti. Bunun üzerine israfil (a.s.)ona: "Şüphesiz ki
    Allah tevazu gösterdiğin şeyi de sana verdi. Kıyamet günü ademoğlunun efendisi sensin. Yerin kendisi için yarılıp kabrinden ilk çıkacak ve ilk şefaat edecek olan da sensin." demiştir. (7)

    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Peygamber Efendimizin Kabri Şerifi, Peygamber Efendimizin Kabri Şerifinin Bulunduğu Yer Ne
  3. Peygamber Efendimizin Teyzeleri, Peygamber Efendimizin Teyzelerinin isimleri
  4. Peygamber Efendimizin Kabri, peygamber efendimizin kabir resimleri
  5. Peygamber Efendimizin torunları kimlerdir, Peygamber Efendimizin torunlarının isimleri
  6. Hz Muhammed'in arkadaşları, Peygamber Efendimizin ArkadaşlarıPeygamberimizin arkadaşları K
  7. Paylaş Facebook Twitter Google


  8. Sponsorlu Bağlantılar

 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri