Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

İslamiyet’e Göre Kadın ın Üç Temel Hakkı Vardır Kadın ın , evlilik akdiyle tahakkuk eden temel hakları mehir , nafaka ve mesken olmak üzere üçtür.
  • 5 üzerinden 5.00   |  Oy Veren: 1      

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    İslamiyet’e Göre Kadının Üç Temel Hakkı Vardır

    Sponsorlu Bağlantılar




    İslamiyet’e Göre Kadının Üç Temel Hakkı Vardır

    Kadının, evlilik akdiyle tahakkuk eden temel hakları mehir, nafaka ve mesken olmak üzere üçtür.

    I. Mehir:

    Mehir, evlenirken erkeğin nikâhı altına aldığı kadına vermek üzere aralarında kararlaştırdıkları para veya maldır. Mehir, kadının kendi hakkıdır. Onunla çeyiz yapmak mecburiyetinde değildir. Erkeğin, bu meblağı kadına ödemesi, üzerine şarttır. Nitekim Cenabı Hak Kur’ân-ı Kerim’inde:

    "Aldığınız kadınlara mehirlerini seve seve verin! Şayet ondan birazını kendileri gönül hoşluğu ile bağışlarlarsa, onu da içinize sine sine yiyin!" buyurur. (124)

    Bu âyet-i kerîme, erkeklerin, kadınlara mehirlerini vermelerinin vacip olduğuna delâlet eder. Mehir, annenin, babanın veya velînin değil, kadının Allâh tarafından belirlenmiş en tabiî hakkı ve hayat garantisidir. Bu, erkek tarafından verilen bir nevî tazminattır. Harcama sahası, meşru çerçevede tamamen kendi irâdesine bağlı olmakla beraber, kocası ile istişarede bulunması da âile saâdeti için daha uygundur. Kadın, mehrini ya da, varsa diğer mal varlığını, hayır yolunda harcayabileceği gibi, ticârî işletmelerde de kullanabilir. Çünkü kendi sosyal güvenliği, evlenmekle garanti altına alınmıştır. Ev için ve kendisi için gerekli bütün zarûrî harcamalar, kocasının üzerinedir.

    Mehrin çoğuna bir sınır yoktur. Âyet-i kerîmede:

    "Onlardan birisine yüklerle mehir vermiş olsanız bile, içinden birşey almayın!" (125) buyurulur.

    Hz. Ömer (r.a.), Hz. Peygamber (s.a.v.) Efendimiz’in eşi ve kızları için en çok 480 dirhem gümüş para mehir uyguladığını dikkate alarak, kendi hilâfeti zamanında mehri en çok 400 dirhemle sınırlamak istemişti. (O devirde beş dirhem, yaklaşık bir kurbanlık koyun bedeliydi.) Hz. Ömer (r.a.), minberden indikten sonra Kureyşli bir kadın, yukarıdaki ayet-i kerimeyi okuyarak, Allah Teâlâ’nın mehir için bir sınır getirmediğini, aksine kadınları yükler dolusu mehre lâyık gördüğünü söyledi. Bunun üzerine yeniden minbere çıkan Hz. Ömer (r.a.), şöyle demiştir:

    "Size kadınlarınız için 400 dirhemden fazla mehir vermenizi yasaklamıştım. İsteyen, malından dilediği kadar mehir verebilir." (126)

    Mehrin en az miktarına dâir ise, çeşitli görüşler ileriye sürülmüştür. Hanefî mezhebine göre, mehrin en azı on dirhem gümüş veya bunun karşılığıdır. (127)

    Bir kadınla evlenmek isteyen bir sahabeye Peygamber (s.a.v.) Efendimiz, mehir olarak bir şeyler vermesini bildirmiş, ancak erkeğin fakir olduğunu görünce:

    "Demirden bir yüzük bile olsa, evde araştır ve getir!" buyurmuşlar. Adam bunu da temin edemeyince, onu bildiği Kur’ân-ı Kerim karşılığında bu kadınla evlendirmiştir. (128)

    İslâm Dinî’nde evlenme güçleştirilemez. Bilakis neslin çoğalması, fuhşun ortadan kalkması için kolaylaştırılır. Binaenaleyh mehrin, erkeğin durumuna göre fazla olmaması makbuldür. Peygamber (s.a.v.) Efendimiz: "Mehrin en iyisi az olanıdır." (129) buyurur.


    Mehir, iki kısma ayrılır:

    1. Mehr-i müsemma: Mehir, evlilik akdi sırasında taraflarca tespit edilmişse, buna mehr-i müsemma denir. Bu da kararlaştırılan ödeme şekline göre ikiye ayrılır:

    a. Mehr-i muaccel: Tesbit edilen mehir, peşin ödenecekse, buna mehr-i muaccel denir.

    b. Mehr-i müeccel: Mehrin, kısmen veya tamamen ödenmesi, ilerdeki bir tarihte olacaksa, buna da mehr-i müeccel denir.

    2. Mehr-i misil: Nikâh akdi sırasında mehir, hiç zikredilmez veya usulüne uygun bir şekilde takdir edilmezse, mehr-i misil tahakkuk eder. Mehr-i misil, kadının emsaline bakılarak takdir edilen mehirdir.

    Aslında mehir, evlilik süresinde kadın için bir yedek akçe niteliğindedir. Çünkü beklenmedik bir zamanda kocasını kaybetmesi veya boşanmaları durumunda, kendisine yeni bir hayat programı hazırlayıncaya kadar, mehir ona destek sağlar.

    Görüldüğü gibi İslâm Dinî’nde kadın, geçim konusunda hiçbir derdi ve endişesi olmayan, yani alabildiğine sosyal güvenliği bulunan bir insan konumundadır.

    II. Nafaka:

    Nafaka, normal bir hayat yaşayabilmesi için gerekli olan mesken, yiyecek, içecek, giyecek ve tedavi masrafları nafaka mefhumu içinde yer almaktadır. (130)

    Bir kadın, evlenip kocasının evine yerleştikten sonra, onun yiyecek, içecek, elbise ve mesken masrafları kocasına âiddir. Bunlar, isrâfa kaçmadan ve cimrilik de etmeden eşlerin sosyal seviyelerine göre sağlanır. Eşlerin her ikisi de zengin ise, buna uygun harcama yapılır. İkisi de fakir ise, kadın kocasından, zenginler seviyesinde bir harcama isteyemez. Birisi zengin, diğeri fakirse, ortalama bir yol izlenir.

    Nafaka ile ilgili olarak Kur’ân-ı Kerim’de şöyle buyurulur:

    "Annelerin yiyecek ve giyeceği, gücünün yettiği ölçüde çocuğun babasına aittir." (131)

    "Hâli vakti geniş olan, nafakayı genişliğine göre versin! Rızkı kendisine daraltılan fakir de, nafakayı Allah’ın ona verdiğinden versin! Allah hiçbir kimseye, ona verdiğinden başkasını yüklemez. Allâh, güçlüğün arkasından kolaylık ihsân eder." (132)

    Erkek, gücü oranında hanımının ve çocuklarının nafakasını helâl yoldan sağlamak zorundadır. Kadını, nafaka kazanmaya ve bunun için çalışmaya zorlayamayacağı gibi, başka bir yolla da aile bütçesine katkıda bulunmaya mecbur edemez. Hanımının ve çocuklarının rızkını helâlinden sağlamak, erkeğin, çoluk çocuğuna karşı en önemli vazifelerinden birisidir. Hatta koca fakir, kadın zengin olsa, yine de ailenin geçimini sağlamak kocanın görevidir.

    Peygamber (s.a.v.) Efendimiz de erkeğin, ailesinin geçimini sağlamak hususunda cömert olmaya davet ederek buyurur:

    "Kişinin ehline (eşine ve çocuklarına) sarf ettiği şey sadakadır." (133)

    Bu anlamda bir başka hâdis-i şerifte:

    "Ailene yaptığın her harcamadan, hatta hanımının ağzına koyduğun lokmadan bile sevap kazanırsın..." (134) buyurulur.

    Açıkça görülüyor ki erkek, ailesine Allah’ın rızasını gözeterek yaptığı her hizmet ve harcadığı her kuruş için sadaka sevabı kazanmaktadır.

    III. Mesken:

    Evliliğin doğurduğu nafaka hakkının kapsamına giren hususlardan biri de mesken hakkıdır. Konu ile ilgili olarak Kur’ân-ı Kerim’de:

    "İmkân ve varlıklarınıza uygun olarak oturduğunuz yerde kadınları da oturtun!." (135)
    buyurulur ki, kocanın hanımına bir mesken temin etmekle mükellef olduğunu ve bu meskenin de kadının sosyal durumuna uygun olması gerektiğini ifâde etmektedir. Bu mesken, müstakil bir ev olabileceği gibi, dayalı döşeli bir dâire de olabilir.

    İkametgâhı belirleme hakkı, kocaya aittir. Ancak eşlerin oturacağı mesken, sağlığa elverişli olmalı, oturulan bir yörede bulunmalı, iyi komşulu olmalı, bir ev için gerekli mûtâd eşyaya sahip bulunmalı, diğer yandan kocasının hısımları aynı meskende oturmamalıdır. Ancak kadın, onlarla birlikte oturmayı kabul eder ve hizmetlerini görürse, bu onun ahlâkının güzelliğindendir. (136)

    Osman Ersan / Altınoluk Dergisi


    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Türklerin İslâmiyet’e Hizmetleri - Türklerin İslâmiyet’e Hizmetleri Nelerdir?
  3. Yahudilik Hıristiyanlık Ve İslamiyet'in Temel Özellikleri
  4. Kadının kocası üzerindeki hakkı nedir
  5. İslam’da Kadının Değeri, İslamiyet’in Kadına Verdiği Önem, Değer Nedir
  6. Kadının eşini seçme hakkı ve İLsam
  7. Paylaş Facebook Twitter Google


  8. Sponsorlu Bağlantılar

 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri