Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

hava koşulları trafiği nasıl etkiler ?? Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın Farklı Hava Koşulları Trafiği Nasıl Etkiler Olumsuz Hava Koşulları Ulaşımı Nasıl Etkiler Araştırınız Hangi
  • 5 üzerinden 5.00   |  Oy Veren: 9      

  1. Kayıtsız Üye
    Sponsorlu Bağlantılar


    Thumbs up Hava Koşulları Trafiği Nasıl Etkiler

    Sponsorlu Bağlantılar










  2. Sponsorlu Bağlantılar




    Hava koşullarının trafiğe etkisi nelerdir ?



    Trafikte hava koşullarının önemi çok büyük. Yerlerin kaydan olması hem sürücü hatalarını hemde doğal meydana gelen zemin kayganlığı yüzünden veya sis gibi durumlarda görüş açısını keybetmesi trafikte sıkıntılı anlar yaşanmasına sebep olabiliyor.



    İnsanların yer değiştirme istekleri, kendi güçleri ile taşıyamıyacakları ağırlıktaki ürünlerinin

    başka yerlere nakil talepleri önce tekerleğin icadı ve hayvanla çekilen arabaların imalini getirmiş,

    daha sonra zaman içerisinde sırasıyla buharla, gazla, petrol ve elektrik enerjisi ile işleyen

    motorlar ve bu motorlarla yürütülen taşıtlar imal edilerek karayolu ulaşımı günümüzdeki

    seviyesine ulaşmıştır.

    Kara ulaşımı önceleri demiryolu ile sağlanmaya başlamış ancak, kapıdan kapıya ulaşım taleplerinin

    hız kazanması, karayolu ile taşımayı ön plana çıkarmış ve hızla gelişerek gerek insan

    gerekse yük taşımacılığı ağırlıklı olarak karayolu ile yapılmaya başlanmıştır. Bu doğal olarak

    karoyulu ve karayolu nakil araçlarının gelişmesine yol açmıştır.

    Ulaşım sistemleri içinde Karayolu ulaşımının ağırlık kazanması da trafik kazalarının artmasına

    neden olmuştur. Tüm dünya ülkelerinin en ciddi problemlerinden biri haline gelen trafik

    kazalarının azaltılmasına yönelik yürütülen çalışmalar, kimi ülkelerin konu üzerinde hassasiyetle

    durarak aldıkları teknik, idari ve yasal önlemler sonucu belli ölçülerde başarıya ulaşmış

    ve kazalar asgari düzeye indirilebilmiştir. Az gelişmiş veya gelişmekte olan ülkeler ise hala bu

    problemle boğuşmaya devam etmektedirler.

    2. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİNE ETKİLERİ

    Sürüş Güvenliğinin olmadığı ortamlarda trafik kazalarından kaçınmak mümkün olmaz. Bu

    nedenle burada trafik kazasına yolaçabilecek sürüş güvenliğinden daha doğrusu sürüş güvensizliğinden

    bahsedilecektir.

    Bilindiği gibi trafik kazalarını etkileyen faktörler üç ana başlıkta toplanmaktadır.

    1. İnsan faktörü

    2. Araç faktörü

    3. Yol faktörü

    Burada sayılan faktörlerin detaylarına girilmeyecek sadece iklim koşullarının sürüş güvenliğine

    etkileri dolayısıylada trafik kazalarına etkileri konu edilecektir. Çünkü sürüş güvenliğinin

    olmadığı durumlarda trafik kazası olasılığı artacaktır.

    Sürüş Güvenliği : Fizik ve ruh sağlığı yerinde bir sürücü tarafından, normal hava koşullarında,

    altyapı noksanlıkları giderilmiş, güvenlik önlemleri alınmış bir karayolunda, trafiğe uygun

    aracın sevk ve idare edilmesi anlamını taşımaktadır. Yani bir kaza riski taşımadan taşıt

    sürülmesidir. Bu unsurlardan en az birinin uygun durumda bulunmaması sürüş güvenliğini

    olumsuz yönde etkileyecektir.

    * Karayolları Genel Müdürlüğü Bakım Dairesi Başkanlığı, Trafik Şubesi Müdürlüğü Eğitim Şefi

    423

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    Karayolu yapım tekniği ve güvenlik önlemleri, karayolu işletme hizmetleri ile araç teknolojisindeki

    gelişmeler her türlü hava koşulunda güvenle kullanılabilecek araçların ve karayollarının

    yapımını olanaklı kılmış ise de, sürüş güvenliği yine de büyük ölçüde sürücüye bağlıdır.

    Bu nedenle sürücünün değişik hava koşullarının insanlar, araçlar ve yollar üzerindeki etkilerini

    bilmesi ve alınacak tedbirleri öğrenmesi gerekir. Aslında burada sözü edilecek konuları sürücülerin

    büyük çoğunluğunun bildiğinden eminiz. Ancak bütün bu basit hususları biliyor olmamıza

    rağmen nedendir bilinmez, araç kullanırken bu bilgileri kullanma gereğini duymaz büyük

    bir vurdumduymazlık örneği vererek çok ciddi sonuçlar doğuracak kazalara adeta davetiye

    çıkarırız.

    3. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ AÇISINDAN İNSAN ÜZERİNDEKİ

    ETKİLERİ

    Sıcak, soğuk, nem, sis, yağış (kar, yağmur, dolu), rüzgar, güneş ışığı insanları etkileyen,

    onların davranışlarını, ruhsal durumlarını, olayları algılama ve karar verme süreçlerini etkileyen

    en önemli meteorolojik olgulardır.

    Sıcak hava

    - Sürücülerin uyuklamasına, dikkatlerinin dağılmasına, reflekslerinin yavaşlamasına ve reaksiyon

    zamanının uzamasına neden olur.

    - Kabin havalandırma ve soğutma sistemi olmayan araçlarda cam açılması, aşırı hızlarda

    aracın dengesini bozarak direksiyon hakimiyetini zorlaştırdığı gibi, açık camdan giren toz,

    sinek gibi cisimlerin göze girmesi, sürücünün refleks ile gözünü kapatması veya bu cismi

    çıkarmak için müdahale etmesi yine direksiyon hakimiyetinin azalmasına yol açar.

    Soğuk hava

    - Vücuttaki troksin salgısını arttırarak kalp ve sinir sistemini etkiler. Ayrıca romatizmal ağrıların

    artmasına, bu da sürücünün hareket kabiliyetinin azalmasına yol açarak sürüş güvenliğini

    olumsuz yönde etkiler.

    Yağışlar

    - Yağmur, kar, dolu yağışı, tipi, sis, pus, kapalı hava görüş mesafesini azaltır. Bu tür hava

    koşullarında yakın ilerisinin iyi görülememesi, yağış nedeniyle fren mesafesinin uzaması,

    direksiyon hakimiyetinin azalması bir tehlike karşısında tedbir alınmasında geç kalınacağı

    veya etkili tedbir alınamıyacağı, aracın arıza yaparak yolda kalınacağı gibi sürücü

    üzerinde oluşan psikolojik baskı, sürücünün kendine olan güveninin azalmasına, karar

    vermede gecikmelere ve tereddütlü davranışlara yol açar ki bu, sürüş güvenliğini

    azaltan en önemli olgudur.

    4. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ AÇISINDAN ARAÇ ÜZERİNDEKİ

    ETKİLERİ

    Soğuk hava

    - Camların buğulanması veya buzlanmasına neden olarak görüşü kısıtlar,

    - Hava takviyeli fren sistemi olan araçların hava ve fren sistemi içindeki suyun donması nedeniyle

    frenlerin işlevini yerine getirmesini engeller,

    - Karlı ve tipili havalarda hava filtresinin tıkanması veya ıslanması, mazot filtrelerinin donması,

    motorun stop etmesine ve hidrolik veya havalı direksiyon ve fren sistemlerinin işlevlerini

    yerine getirememesine neden olur.

    - Karlı, buzlu veya ıslak yollarda araç lastikleri ile yol arasındaki sürtünme katsayısının

    424

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    azalması sonucu fren mesafesi uzayacağı gibi direksiyon hakimiyeti de azalır. Sürüş güvenliğinin

    oldukça azaldığı böyle durumlar sürücünün endişeye kapılmasına, strese girmesine

    ve aşırı dikkatli ve tedbirli davranma isteği çabuk yorulmasına, reflekslerinin yavaşlamasına

    yol açar.

    Sıcak hava

    Sıcak hava en çok araç motorunu ve lastikleri etkilemektedir.

    Taşıt imalatçıları ürettikleri taşıt lastiklerine uygulanacak lastik hava basınç değerlerini kataloglarında

    belirtirler. Sıcak havalarda lastik hava basınçlarının katalog değerinden az veya

    çok olması, aracın istiab haddinin üzerinde yüklenmesi, aşırı hız yapılması lastik iç basınçlarının

    anormal yükselmesine hatta lastiğin gümleme diye tabir edilen patlamasına yol açabilir.

    Fırtına

    Yüksek hızlarda seyir esnasında yandan esen şiddetli rüzgara maruz kalan aracın dengesi

    bozulur. Aniden rüzgar yüküne maruz kalan aracın sürücüsü eğer biraz dikkatsiz ise direksiyon

    hakimiyetini kaybederek kazaya neden olabilir.

    Sis

    Sis bir sürücü için en ciddi handikaplardan birisidir. Kimi zaman görüş mesafesi 3-6 metreye

    kadar düşebilir. Sürücülerin çoğu sisin dağılmasını beklemeden yoluna devam etmektedir.

    Sürücünün aşırı dikkat harcamasını gerektiren böyle durumlarda hem sürücü aşırı yorulur,

    hem de görme problemleri başlar. Bunun yanında karşı şeride tecavüzler sonucu "kafa kafaya"

    çarpışmalar veya yoldan çıkmalar gerçekleşir.

    5. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ AÇİSİNDAN YOL ÜZERİNDEKİ

    ETKİLERİ

    Soğuk hava

    Genellikle kazadan sonra anlaşılabilen soğuk havanın en önemli etkilerinden birisi gece

    veya günün ilk saatlerinde çığ düşmesi sonucu yol üzerinde şeffaf ince bir tabaka halinde buz

    oluşturmasıdır. Gizli buzlanma denilen bu durum gün boyunca güneş almayan, yüksek rakımdan

    geçen, vadilerin kuzey yamaçlarında ki yol satıhlarında oluşur, ilk anda farkedilmediği için

    trafik güvenliği açısından çok tehlikelidir.

    Kar yağışının olduğu yerlerde etkili bir kar mücadelesi yapılamıyor ise, yol yüzeyinde biriken

    kar, yol yüzeyinin kayganlaşmasına yol açarak sürüş güvenliğini olumsuz yönde etkiler.

    Tipi, çığ düşmesi yolun kapanmasına neden olabilir.

    Sıcak hava

    Ekonomik nedenlerle yollarımızın büyük kısmı asfalt sathi kaplamadır. Aşırı sıcaklarda, güneş

    ışınlarının dik geldiği ve ağır yük taşımasının yoğun olduğu kesimlerde yolun kayganlaşması

    sonucu trafik güvenliği tehlikeye girmektedir.

    Yağışlar

    Yağışlar sonucu oluşan heyelanlar, seller, sanat yapılarının yıkılması, platformda daralmalar

    sürüş güvenliğini olumsuz yönde etkilediği gibi yolun tamamen trafiğe kapanmasınada neden

    olurlar.

    Yağışlı havalarda dere kenarlarındaki veya vadi tabanındaki yollarda seyir halinde iken bu

    425

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    hususlar akıldan çıkarılmamalıdır.

    Bir olayın kaza olarak nitelendirilebilmesi için olay meydana gelmeden önce insanlar tarafından

    alınması gereken tüm tedbirlerin zamanında alınmış olması gerekir. Konu dikkatle irdelendiğinde

    şu görülecektir.

    iklim koşullarının sürüş güvenliğine olan olumsuz etkilerinin ortadan kaldırılması veya hafifletilerek

    kaza riskinin azaltılması mümkündür.

    Tek başına araç, tek başına yol, tek başına hava koşulları kaza nedeni olmazlar. Sürücülerin

    dikkatsizlikleri ve tedbirsizliklerinin araç ve yol kusuru ile olumsuz hava koşullarından en

    az birisi ile birleşmesiyle kazalar meydana gelmektedir. Ancak şu hiçbir zaman akıldan çıkarılmamalıdır

    ki, kusursuz bir araçla kusursuz bir yolda kusurlu davranan sürücü kaza yapabilir.

    O halde alınacak tedbirler ile sürüş güvenliği sağlanabilir ve kazaların önüne geçilebilinir.

    6. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİNE OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN

    ORTADAN KALDIRILMASI

    - Sıcak havalarda yola çıkmadan önce ağır ve fazla yemek yenmemelidir.

    - Giysiler mümkün olduğunca hafif ve rahat olmalıdır.

    - Uyku getirici, refleksleri azaltıcı ilaçlar alınmamalıdır.

    - Uzun yola çıkacak sürücüler, soğuk, karlı, yağışlı, sisli, aşırı sıcak havanın kendisi üzerinde

    yaratacağı olumsuz etkileri gözönüne alarak, sarfedeceği yoğun dikkat, endişe, yolda

    kalabileceği korkusunun kendisini bitkin düşürerek yoracağını, dikkatinin azalacağını,

    uyuklayabileceğini, bu nedenle zaman zaman dinlenmesi gerekeceğini düşünerek, nerelerde

    ne kadar mola vereceğini programlamalıdır. Bu, geç kalacağı düşüncesiyle aşırı hız

    yapmasını da engeleyecektir.

    - Şehir içinde araç kullanacak sürücüler ise kötü hava koşulları (kar, buz, yağış, sis gibi)

    nedeniyle fren mesafesinin uzayacağını düşünerek takip mesafesini arttırmalı, ani duruşlardan

    ve manevralardan kaçınmalı, şerit değiştirmelerde ve dönüşlerde mutlaka işaret

    vermeli ve her halükarda hızını azaltmalıdır. Böyle havalarda genellikle trafik sıkışıklıkları

    yaşanacağından sükunetini koruması gerektiğini direksiyon başına geçmeden önce

    kendine empoze etmelidir.

    - Yağışlı havalarda, yayaların daha dikkatsiz, telaşlı ve aceleci davranacakları gözönüne

    alınarak daha aktif ve etkin durumda olan sürücüler yayalara karşı biraz daha anlayışlı

    davranmalıdır.

    - Güvenli bir yolculuğun temel unsurlarından birisi de aracın bakımlı olmasıdır.

    - Araçların kataloglarında gösterilen periyodik bakımları mutlaka zamanında yaptırılmalıdır.

    Özellikle kış aylarına girilirken, lastikler, ön düzen aksamı, soğutma sistemi, ışık donanımları,

    silecekler ve kabin ısıtma sistemleri, fren sistemi kontrol edilerek noksanlıklar

    ve arızalar giderilmelidir.

    - Yağışlı havalarda lastik altına gelecek suları tahliye edecek derinliğini yitirmiş eski lastikler

    ile etkili bir fren yapılmasının mümkün olmadığı, fren mesafesinin uzayacağı bilinmeli

    ve takip mesafesi en az %50 arttırılmalıdır.

    426

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    - Karla kaplı bir yolda patinaj zinciri takılmadan yapılacak yolculuğun getireceği riskler herkes

    tarafından bilinir, ama maalesef zincir takmadan yokuşu çıkmak kimi sürücüler tarafından

    bir maharetmiş gibi anlatılır. Zincir takmak için harcayacağımız yarım saatlik süre

    belkide bizi ölümden kurtaracaktır.

    - Patinaj zinciri takılmış araçlarla 60 km./s hızdan daha hızlı araç sürülmemelidir.

    - Yine aşırı sıcak havalarda araç istiab haddinin üzerinde yüklenilmemeli, lastik hava basınçları

    katalog değerinde olmalı, uzun yolda zaman zaman mola verilerek lastiklerin soğumaları

    beklenilmen, aşırı hızdan kaçınılmalıdır. Lastik havaları mutlaka yola çıkmadan

    önce ayarlanmalı ve ısınma sonucu bir miktar artan hava basınçları yolculuk sırasında

    kesinlikle azaltılmamalıdır.

    - Yolun işletilmesinden sorumlu kuruluşlarca alınacak tedbirler alınmamış bile olsa sürücü

    olarak öncelikle kendi can güvenliğimizi sağlayacak tedbirleri almak zorunda olduğumuz

    akıldan çıkarılmamalıdır.

    - Kışın soğuk havalarda yolda gizli buzlanma olacağı tahmin edilen yerlere yaklaşırken hız

    mutlaka azaltılmalı, ani duruş ve manevralardan kaçınılmalıdır.

    - Kar ve buz ile kaplı yollarda ve bilhassa çıkış ve iniş eğimli yol kesimlerinde patinaj zinciri

    takılmalıdır.

    - Kalorifer sistemi iyi çalışmalı, camların buğulanması veya buz tutması önlenmelidir.

    - Yağışlı havalarda sant yapılarının, köprülerin veya yol platformunun zarar görmüş olabileceği

    düşünülerek böyle kesimlere yaklaşırken hız azaltılmalı ve daha dikkatli olunmalıdır.

    - Yarma şevlere yaklaşırken heyelan olabileceği, yola taş, kaya parçası düşmüş olabileceği

    düşünülerek yakın ilerisi görülmeyen virajlara girerken hız azaltılmalıdır.

    - Aşırı sıcak havalarda asfalt sathi kaplamalarda asfalt terlemesi nedeniyle kaygan hale

    gelen yol kesimlerinde hız azaltılarak ani manevralardan kaçınılmalıdır.

    7. SONUÇ

    Sonuç olarak sunu söylemek mümkündür. Ne araç, ne yol, ne de hava koşulları tek başına

    bir kaza nedeni olamaz. Ancak sürücü tek başına bir kaza nedeni olabilir. Bu nedenle sürüş

    güvenliğini sağlama, kazalardan korunma ancak çok uzun süren denemeler, gözlemler ve

    araştırmalar sonucu oluşturulan trafik kurallarına, trafik işaret ve levhalarının belirttiği yasaklama

    ve kısıtlamalara uygun davranmakla mümkün olabilir. Çünkü hava koşullarını değiştirmek

    mümkün olamıyacağı gibi çoğu zaman aracımızı veya yolumuzu değiştirmek de kendi

    elimizde olmayabilir. Ama kurallara uymak sadece ve sacede kendi elimizdedir.

    Lütfen unutmayalım!

    KAZA OLDUKTAN SONRA KİMİN HAKLI OLDUĞU ÖNEMİNİ YİTİRİR, ÇÜNKÜ HAKLI

    OLMAMIZ YİTİRİLEN CANLARI GERİ GETİRMEMİZE YETMEZ.



  3. Aradığınız Bilgiyi Bulamadıysanız Üye Olmadan
    BURAYA Tıklayarak Sorunuzu Düzgün Bir Başlık ile Yazabilirsiniz.
  4. Hava koşullarının trafiğe etkisi nelerdir ?



    Trafikte hava koşullarının önemi çok büyük. Yerlerin kaydan olması hem sürücü hatalarını hemde doğal meydana gelen zemin kayganlığı yüzünden veya sis gibi durumlarda görüş açısını keybetmesi trafikte sıkıntılı anlar yaşanmasına sebep olabiliyor.



    İnsanların yer değiştirme istekleri, kendi güçleri ile taşıyamıyacakları ağırlıktaki ürünlerinin

    başka yerlere nakil talepleri önce tekerleğin icadı ve hayvanla çekilen arabaların imalini getirmiş,

    daha sonra zaman içerisinde sırasıyla buharla, gazla, petrol ve elektrik enerjisi ile işleyen

    motorlar ve bu motorlarla yürütülen taşıtlar imal edilerek karayolu ulaşımı günümüzdeki

    seviyesine ulaşmıştır.

    Kara ulaşımı önceleri demiryolu ile sağlanmaya başlamış ancak, kapıdan kapıya ulaşım taleplerinin

    hız kazanması, karayolu ile taşımayı ön plana çıkarmış ve hızla gelişerek gerek insan

    gerekse yük taşımacılığı ağırlıklı olarak karayolu ile yapılmaya başlanmıştır. Bu doğal olarak

    karoyulu ve karayolu nakil araçlarının gelişmesine yol açmıştır.

    Ulaşım sistemleri içinde Karayolu ulaşımının ağırlık kazanması da trafik kazalarının artmasına

    neden olmuştur. Tüm dünya ülkelerinin en ciddi problemlerinden biri haline gelen trafik

    kazalarının azaltılmasına yönelik yürütülen çalışmalar, kimi ülkelerin konu üzerinde hassasiyetle

    durarak aldıkları teknik, idari ve yasal önlemler sonucu belli ölçülerde başarıya ulaşmış

    ve kazalar asgari düzeye indirilebilmiştir. Az gelişmiş veya gelişmekte olan ülkeler ise hala bu

    problemle boğuşmaya devam etmektedirler.

    2. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİNE ETKİLERİ

    Sürüş Güvenliğinin olmadığı ortamlarda trafik kazalarından kaçınmak mümkün olmaz. Bu

    nedenle burada trafik kazasına yolaçabilecek sürüş güvenliğinden daha doğrusu sürüş güvensizliğinden

    bahsedilecektir.

    Bilindiği gibi trafik kazalarını etkileyen faktörler üç ana başlıkta toplanmaktadır.

    1. İnsan faktörü

    2. Araç faktörü

    3. Yol faktörü

    Burada sayılan faktörlerin detaylarına girilmeyecek sadece iklim koşullarının sürüş güvenliğine

    etkileri dolayısıylada trafik kazalarına etkileri konu edilecektir. Çünkü sürüş güvenliğinin

    olmadığı durumlarda trafik kazası olasılığı artacaktır.

    Sürüş Güvenliği : Fizik ve ruh sağlığı yerinde bir sürücü tarafından, normal hava koşullarında,

    altyapı noksanlıkları giderilmiş, güvenlik önlemleri alınmış bir karayolunda, trafiğe uygun

    aracın sevk ve idare edilmesi anlamını taşımaktadır. Yani bir kaza riski taşımadan taşıt

    sürülmesidir. Bu unsurlardan en az birinin uygun durumda bulunmaması sürüş güvenliğini

    olumsuz yönde etkileyecektir.

    * Karayolları Genel Müdürlüğü Bakım Dairesi Başkanlığı, Trafik Şubesi Müdürlüğü Eğitim Şefi

    423

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    Karayolu yapım tekniği ve güvenlik önlemleri, karayolu işletme hizmetleri ile araç teknolojisindeki

    gelişmeler her türlü hava koşulunda güvenle kullanılabilecek araçların ve karayollarının

    yapımını olanaklı kılmış ise de, sürüş güvenliği yine de büyük ölçüde sürücüye bağlıdır.

    Bu nedenle sürücünün değişik hava koşullarının insanlar, araçlar ve yollar üzerindeki etkilerini

    bilmesi ve alınacak tedbirleri öğrenmesi gerekir. Aslında burada sözü edilecek konuları sürücülerin

    büyük çoğunluğunun bildiğinden eminiz. Ancak bütün bu basit hususları biliyor olmamıza

    rağmen nedendir bilinmez, araç kullanırken bu bilgileri kullanma gereğini duymaz büyük

    bir vurdumduymazlık örneği vererek çok ciddi sonuçlar doğuracak kazalara adeta davetiye

    çıkarırız.

    3. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ AÇISINDAN İNSAN ÜZERİNDEKİ

    ETKİLERİ

    Sıcak, soğuk, nem, sis, yağış (kar, yağmur, dolu), rüzgar, güneş ışığı insanları etkileyen,

    onların davranışlarını, ruhsal durumlarını, olayları algılama ve karar verme süreçlerini etkileyen

    en önemli meteorolojik olgulardır.

    Sıcak hava

    - Sürücülerin uyuklamasına, dikkatlerinin dağılmasına, reflekslerinin yavaşlamasına ve reaksiyon

    zamanının uzamasına neden olur.

    - Kabin havalandırma ve soğutma sistemi olmayan araçlarda cam açılması, aşırı hızlarda

    aracın dengesini bozarak direksiyon hakimiyetini zorlaştırdığı gibi, açık camdan giren toz,

    sinek gibi cisimlerin göze girmesi, sürücünün refleks ile gözünü kapatması veya bu cismi

    çıkarmak için müdahale etmesi yine direksiyon hakimiyetinin azalmasına yol açar.

    Soğuk hava

    - Vücuttaki troksin salgısını arttırarak kalp ve sinir sistemini etkiler. Ayrıca romatizmal ağrıların

    artmasına, bu da sürücünün hareket kabiliyetinin azalmasına yol açarak sürüş güvenliğini

    olumsuz yönde etkiler.

    Yağışlar

    - Yağmur, kar, dolu yağışı, tipi, sis, pus, kapalı hava görüş mesafesini azaltır. Bu tür hava

    koşullarında yakın ilerisinin iyi görülememesi, yağış nedeniyle fren mesafesinin uzaması,

    direksiyon hakimiyetinin azalması bir tehlike karşısında tedbir alınmasında geç kalınacağı

    veya etkili tedbir alınamıyacağı, aracın arıza yaparak yolda kalınacağı gibi sürücü

    üzerinde oluşan psikolojik baskı, sürücünün kendine olan güveninin azalmasına, karar

    vermede gecikmelere ve tereddütlü davranışlara yol açar ki bu, sürüş güvenliğini

    azaltan en önemli olgudur.

    4. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ AÇISINDAN ARAÇ ÜZERİNDEKİ

    ETKİLERİ

    Soğuk hava

    - Camların buğulanması veya buzlanmasına neden olarak görüşü kısıtlar,

    - Hava takviyeli fren sistemi olan araçların hava ve fren sistemi içindeki suyun donması nedeniyle

    frenlerin işlevini yerine getirmesini engeller,

    - Karlı ve tipili havalarda hava filtresinin tıkanması veya ıslanması, mazot filtrelerinin donması,

    motorun stop etmesine ve hidrolik veya havalı direksiyon ve fren sistemlerinin işlevlerini

    yerine getirememesine neden olur.

    - Karlı, buzlu veya ıslak yollarda araç lastikleri ile yol arasındaki sürtünme katsayısının

    424

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    azalması sonucu fren mesafesi uzayacağı gibi direksiyon hakimiyeti de azalır. Sürüş güvenliğinin

    oldukça azaldığı böyle durumlar sürücünün endişeye kapılmasına, strese girmesine

    ve aşırı dikkatli ve tedbirli davranma isteği çabuk yorulmasına, reflekslerinin yavaşlamasına

    yol açar.

    Sıcak hava

    Sıcak hava en çok araç motorunu ve lastikleri etkilemektedir.

    Taşıt imalatçıları ürettikleri taşıt lastiklerine uygulanacak lastik hava basınç değerlerini kataloglarında

    belirtirler. Sıcak havalarda lastik hava basınçlarının katalog değerinden az veya

    çok olması, aracın istiab haddinin üzerinde yüklenmesi, aşırı hız yapılması lastik iç basınçlarının

    anormal yükselmesine hatta lastiğin gümleme diye tabir edilen patlamasına yol açabilir.

    Fırtına

    Yüksek hızlarda seyir esnasında yandan esen şiddetli rüzgara maruz kalan aracın dengesi

    bozulur. Aniden rüzgar yüküne maruz kalan aracın sürücüsü eğer biraz dikkatsiz ise direksiyon

    hakimiyetini kaybederek kazaya neden olabilir.

    Sis

    Sis bir sürücü için en ciddi handikaplardan birisidir. Kimi zaman görüş mesafesi 3-6 metreye

    kadar düşebilir. Sürücülerin çoğu sisin dağılmasını beklemeden yoluna devam etmektedir.

    Sürücünün aşırı dikkat harcamasını gerektiren böyle durumlarda hem sürücü aşırı yorulur,

    hem de görme problemleri başlar. Bunun yanında karşı şeride tecavüzler sonucu "kafa kafaya"

    çarpışmalar veya yoldan çıkmalar gerçekleşir.

    5. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ AÇİSİNDAN YOL ÜZERİNDEKİ

    ETKİLERİ

    Soğuk hava

    Genellikle kazadan sonra anlaşılabilen soğuk havanın en önemli etkilerinden birisi gece

    veya günün ilk saatlerinde çığ düşmesi sonucu yol üzerinde şeffaf ince bir tabaka halinde buz

    oluşturmasıdır. Gizli buzlanma denilen bu durum gün boyunca güneş almayan, yüksek rakımdan

    geçen, vadilerin kuzey yamaçlarında ki yol satıhlarında oluşur, ilk anda farkedilmediği için

    trafik güvenliği açısından çok tehlikelidir.

    Kar yağışının olduğu yerlerde etkili bir kar mücadelesi yapılamıyor ise, yol yüzeyinde biriken

    kar, yol yüzeyinin kayganlaşmasına yol açarak sürüş güvenliğini olumsuz yönde etkiler.

    Tipi, çığ düşmesi yolun kapanmasına neden olabilir.

    Sıcak hava

    Ekonomik nedenlerle yollarımızın büyük kısmı asfalt sathi kaplamadır. Aşırı sıcaklarda, güneş

    ışınlarının dik geldiği ve ağır yük taşımasının yoğun olduğu kesimlerde yolun kayganlaşması

    sonucu trafik güvenliği tehlikeye girmektedir.

    Yağışlar

    Yağışlar sonucu oluşan heyelanlar, seller, sanat yapılarının yıkılması, platformda daralmalar

    sürüş güvenliğini olumsuz yönde etkilediği gibi yolun tamamen trafiğe kapanmasınada neden

    olurlar.

    Yağışlı havalarda dere kenarlarındaki veya vadi tabanındaki yollarda seyir halinde iken bu

    425

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    hususlar akıldan çıkarılmamalıdır.

    Bir olayın kaza olarak nitelendirilebilmesi için olay meydana gelmeden önce insanlar tarafından

    alınması gereken tüm tedbirlerin zamanında alınmış olması gerekir. Konu dikkatle irdelendiğinde

    şu görülecektir.

    iklim koşullarının sürüş güvenliğine olan olumsuz etkilerinin ortadan kaldırılması veya hafifletilerek

    kaza riskinin azaltılması mümkündür.

    Tek başına araç, tek başına yol, tek başına hava koşulları kaza nedeni olmazlar. Sürücülerin

    dikkatsizlikleri ve tedbirsizliklerinin araç ve yol kusuru ile olumsuz hava koşullarından en

    az birisi ile birleşmesiyle kazalar meydana gelmektedir. Ancak şu hiçbir zaman akıldan çıkarılmamalıdır

    ki, kusursuz bir araçla kusursuz bir yolda kusurlu davranan sürücü kaza yapabilir.

    O halde alınacak tedbirler ile sürüş güvenliği sağlanabilir ve kazaların önüne geçilebilinir.

    6. İKLİM KOŞULLARININ SÜRÜŞ GÜVENLİĞİNE OLAN OLUMSUZ ETKİLERİNİN

    ORTADAN KALDIRILMASI

    - Sıcak havalarda yola çıkmadan önce ağır ve fazla yemek yenmemelidir.

    - Giysiler mümkün olduğunca hafif ve rahat olmalıdır.

    - Uyku getirici, refleksleri azaltıcı ilaçlar alınmamalıdır.

    - Uzun yola çıkacak sürücüler, soğuk, karlı, yağışlı, sisli, aşırı sıcak havanın kendisi üzerinde

    yaratacağı olumsuz etkileri gözönüne alarak, sarfedeceği yoğun dikkat, endişe, yolda

    kalabileceği korkusunun kendisini bitkin düşürerek yoracağını, dikkatinin azalacağını,

    uyuklayabileceğini, bu nedenle zaman zaman dinlenmesi gerekeceğini düşünerek, nerelerde

    ne kadar mola vereceğini programlamalıdır. Bu, geç kalacağı düşüncesiyle aşırı hız

    yapmasını da engeleyecektir.

    - Şehir içinde araç kullanacak sürücüler ise kötü hava koşulları (kar, buz, yağış, sis gibi)

    nedeniyle fren mesafesinin uzayacağını düşünerek takip mesafesini arttırmalı, ani duruşlardan

    ve manevralardan kaçınmalı, şerit değiştirmelerde ve dönüşlerde mutlaka işaret

    vermeli ve her halükarda hızını azaltmalıdır. Böyle havalarda genellikle trafik sıkışıklıkları

    yaşanacağından sükunetini koruması gerektiğini direksiyon başına geçmeden önce

    kendine empoze etmelidir.

    - Yağışlı havalarda, yayaların daha dikkatsiz, telaşlı ve aceleci davranacakları gözönüne

    alınarak daha aktif ve etkin durumda olan sürücüler yayalara karşı biraz daha anlayışlı

    davranmalıdır.

    - Güvenli bir yolculuğun temel unsurlarından birisi de aracın bakımlı olmasıdır.

    - Araçların kataloglarında gösterilen periyodik bakımları mutlaka zamanında yaptırılmalıdır.

    Özellikle kış aylarına girilirken, lastikler, ön düzen aksamı, soğutma sistemi, ışık donanımları,

    silecekler ve kabin ısıtma sistemleri, fren sistemi kontrol edilerek noksanlıklar

    ve arızalar giderilmelidir.

    - Yağışlı havalarda lastik altına gelecek suları tahliye edecek derinliğini yitirmiş eski lastikler

    ile etkili bir fren yapılmasının mümkün olmadığı, fren mesafesinin uzayacağı bilinmeli

    ve takip mesafesi en az %50 arttırılmalıdır.

    426

    II. ULAŞIM VE TRAFİK KONGRESİ - SERGİSİ

    - Karla kaplı bir yolda patinaj zinciri takılmadan yapılacak yolculuğun getireceği riskler herkes

    tarafından bilinir, ama maalesef zincir takmadan yokuşu çıkmak kimi sürücüler tarafından

    bir maharetmiş gibi anlatılır. Zincir takmak için harcayacağımız yarım saatlik süre

    belkide bizi ölümden kurtaracaktır.

    - Patinaj zinciri takılmış araçlarla 60 km./s hızdan daha hızlı araç sürülmemelidir.

    - Yine aşırı sıcak havalarda araç istiab haddinin üzerinde yüklenilmemeli, lastik hava basınçları

    katalog değerinde olmalı, uzun yolda zaman zaman mola verilerek lastiklerin soğumaları

    beklenilmen, aşırı hızdan kaçınılmalıdır. Lastik havaları mutlaka yola çıkmadan

    önce ayarlanmalı ve ısınma sonucu bir miktar artan hava basınçları yolculuk sırasında

    kesinlikle azaltılmamalıdır.

    - Yolun işletilmesinden sorumlu kuruluşlarca alınacak tedbirler alınmamış bile olsa sürücü

    olarak öncelikle kendi can güvenliğimizi sağlayacak tedbirleri almak zorunda olduğumuz

    akıldan çıkarılmamalıdır.

    - Kışın soğuk havalarda yolda gizli buzlanma olacağı tahmin edilen yerlere yaklaşırken hız

    mutlaka azaltılmalı, ani duruş ve manevralardan kaçınılmalıdır.

    - Kar ve buz ile kaplı yollarda ve bilhassa çıkış ve iniş eğimli yol kesimlerinde patinaj zinciri

    takılmalıdır.

    - Kalorifer sistemi iyi çalışmalı, camların buğulanması veya buz tutması önlenmelidir.

    - Yağışlı havalarda sant yapılarının, köprülerin veya yol platformunun zarar görmüş olabileceği

    düşünülerek böyle kesimlere yaklaşırken hız azaltılmalı ve daha dikkatli olunmalıdır.

    - Yarma şevlere yaklaşırken heyelan olabileceği, yola taş, kaya parçası düşmüş olabileceği

    düşünülerek yakın ilerisi görülmeyen virajlara girerken hız azaltılmalıdır.

    - Aşırı sıcak havalarda asfalt sathi kaplamalarda asfalt terlemesi nedeniyle kaygan hale

    gelen yol kesimlerinde hız azaltılarak ani manevralardan kaçınılmalıdır.

    7. SONUÇ

    Sonuç olarak sunu söylemek mümkündür. Ne araç, ne yol, ne de hava koşulları tek başına

    bir kaza nedeni olamaz. Ancak sürücü tek başına bir kaza nedeni olabilir. Bu nedenle sürüş

    güvenliğini sağlama, kazalardan korunma ancak çok uzun süren denemeler, gözlemler ve

    araştırmalar sonucu oluşturulan trafik kurallarına, trafik işaret ve levhalarının belirttiği yasaklama

    ve kısıtlamalara uygun davranmakla mümkün olabilir. Çünkü hava koşullarını değiştirmek

    mümkün olamıyacağı gibi çoğu zaman aracımızı veya yolumuzu değiştirmek de kendi

    elimizde olmayabilir. Ama kurallara uymak sadece ve sacede kendi elimizdedir.

    Lütfen unutmayalım!

    KAZA OLDUKTAN SONRA KİMİN HAKLI OLDUĞU ÖNEMİNİ YİTİRİR, ÇÜNKÜ HAKLI

    OLMAMIZ YİTİRİLEN CANLARI GERİ GETİRMEMİZE YETMEZ.


 

 
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri