Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

Stres Nedir - Stres İle Nasıl Baş Edilir - Stres Sorunları Stres nedir? Stres gündelik hayatta en sık kullanılan kelimelerden birisi haline gelmiştir. Her hangi

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Stres Nedir - Stres İle Nasıl Baş Edilir - Stres Sorunları

    Sponsorlu Bağlantılar




    Stres Nedir - Stres İle Nasıl Baş Edilir - Stres Sorunları



    Stres nedir?
    Stres gündelik hayatta en sık kullanılan kelimelerden birisi haline gelmiştir. Her hangi bir sıkıntı yaşandığında, onu spesifik bir şekilde belirtmek (ör: Kaygılıyım, Aşırı iş yüküm var) yerine, “Stresliyim” ifadesi, ruhsal ve bedensel birçok belirtiyi de içeren genel bir tanımlama olarak, yaygın bir biçimde kullanılmaktadır. Stresin en çok kabul edilen tanımlarından biri ise: “Bireyin kişisel ve sosyal kaynaklarının dışarıdan gelen talepleri karşılamakta yetersiz kaldığını düşünmesidir.” Bir başka deyişle stres, insanın bedensel ve ruhsal taşıma kapasitesinin zorlanmasıdır.

    Stresin bedeniniz ve ruhunuz üzerindeki etkileri
    Çevrenizden size yönelik bir tehdit algıladığınızda, vücudunuz sizin hayatta kalmanızı sağlayacak bazı hormonlar salgılar. Bu hormonlar sizin daha hızlı koşmanızı ve daha kuvvetli mücadele etmenizi sağlar. Kalp atışlarınız hızlanır, kan basıncınız artar, kaslarınıza daha fazla oksijen gider, nefes alıp verişleriniz hızlanır, vücut ısınız yükselir. Bunların yanı sıra, bu hormonlar sizin için tehlike unsuru içeren duruma daha iyi odaklanmanızı sağlayıp, mücadele etme yeteneğinizi geliştirir.
    Bu tepkiyi sadece yaşamınızı ciddi biçimde tehdit eden durumlar tetiklemez. Beklenmedik ya da hedeflemediğiniz durumlar olduğunda da bu etkileri hissedebilirsiniz.
    Düşük seviyedeki stresin olumlu etkilerini gösteren bilimsel bulgular bulunmakla beraber, yüksek düzeydeki stresin performansı olumsuz yönde etkilediği de bilinmektedir. Kronikleşmiş stres başta kalp hastalıkları olmak üzere yorgunluk, mide, bağırsak hastalıkları gibi bedensel hastalıklara ya da; depresyon, panik bozukluk gibi psikolojik bozukluklara yol açabilmektedir.

    Stresle baş etmeyi güçleştiren psikolojik faktörler
    Olumsuz düşünce içerikleri
    Stresli bir durumla karşılaştığımızda o durumu kendi bakış açımız ve düşüncelerimiz doğrultusunda yorumlarız. Yaptığımız bu yorum ise duygularımızı direkt biçimde etkiler. Eğer çoğu zaman olayların, durumların olumsuz taraflarına daha çok odaklanan biriyseniz, stresli bir durumun üzerinizdeki etkileri daha da fazla olacaktır.

    Yıpratıcı, zarar verici davranışlar
    Düşünce tarzınız davranış biçiminizi etkiler ve bazen bu davranış biçiminiz durumu daha da kötüleştirebilir. Örneğin, iş yerinizde müdürünüz ya da sorumlunuzla ilgili sorunlar yaşıyor ancak sorunları çözümleyemeyeceğinizi düşünüyorsanız, müdürünüzden uzaklaşabilir, iletişim kurmaktan kaçınabilirsiniz. Bu durumda, sorununuz çözümlenemediği gibi stres düzeyiniz de yükselecek, ruhsal ve bedensel olarak olumsuz biçimde etkilenmeniz de kaçınılmaz olacaktır.
    Duyguların bastırılması
    Olumsuz duygularınızı bastırmanız ya da gündelik dilde “içinize atmanız” stresle baş etmenin sağlıklı bir biçimi değildir. Yapılan birçok araştırmanın bulguları, özellikle öfke, üzüntü, kaygı gibi olumsuz duygularını ifade etmede güçlük çeken kişilerin ruhsal ve bedensel birçok hastalığa yakalanma riskinin daha yüksek olduğunu vurgular.

    İş yeri stresi
    İş yerinde yaşanan stres günümüz çalışan insanın başlıca sorunlarından biridir. İş yeri stresine yol açan başlıca genel faktörler şunladır:
    - İş güvenliği ve güvencesinin eksik olması
    - Çalışma koşullarının olumsuzluğu ve çalışma süresinin belirsizliği
    - Görev tanımlarında netlik olmaması
    - Kötü yönetim, çalışanları değerlendirme sisteminin adil olmaması
    - Hak edilen kadar ücret alınamaması
    - Çalışanlar arasında çözümlenmeyen sorunlar yaşanması
    Çalışan bir kişi günün büyük bir kısmını iş yerinde geçirdiği için, iş yerinde yaşanan stres kişinin performansını, üretkenliğini ve motivasyonunu olumsuz yönde etkiler. Yorgunluk, dikkat ve konsantrasyon eksikliği, sık hastalanma, toleranssızlık, öfke patlamaları, uyku problemleri, alınganlık, alkol-madde kullanımı en yaygın görülen stres belirtileridir.

    Stres ve Yorgunluk
    Stresin yorgunluğa neden olması aslında şaşırtıcı değildir. Stres, vücuttaki besin ve mineralleri yok ederek güçsüz hissedilmesine neden olur. Stresli bir kişinin vücudu, depolardaki proteini şekere dönüştür ve hemen ardından kan şekeri ve kan basıncı yükselir. Depolardaki besinler eksildiğinde vücut yavaşlayıp verimsizleşir.

    Vücudunuz bir denge içinde olmak ister, yani yorulduğu kadar dinlenmeye de ihtiyaç duyar. Çeşitli stres faktörleri yüzünden bu denge bozulduğunda, vücudunuz tepkisini kendisini kapatarak verir. Bir başka deyişle yorgunluk, vücudun yaşam içinde baş edilemeyen strese yönelik bir “dur ikazı”dır.
    Hafif derecedeki stres, yapılan işlere daha iyi odaklanılmasına, yaratıcılığın ve enerjinin artmasına neden olur. Ancak günümüzün yaşam koşullarında, taşıyabileceğimizden daha fazla ve daha uzun süren strese maruz kalmaktayız. Vücudumuz kendisini kısa süreli strese karşı daha rahat savunabilirken, stres süresi ve şiddeti arttığında stresle baş etmekte zorlanır ve yorgunluk belirtileri kendisini gösterebilir.
    Kendinizi yorgun hissediyorsanız ve stresin yaşam enerjinizi tükettiğini hissediyorsanız bir an önce harekete geçmenizde fayda vardır.

    Yorgunluğunuzun nedeni stres ise:
    - Stresi nasıl yaşadığınızı anlamaya çalışın. Herkes stresi benzer biçimde yaşamayacağı için size stres yaşatan durumları ve olayları tespit etmekle işe başlayın. Stresliyken nasıl düşündüğünüzü, hissettiğinizi ve davrandığınızı belirleyin.
    - Stresinizin öncü belirtilerini öğrenin. Strese karşı herkes farklı tepki verir. Örneğin, sizin stres sinyaliniz konsantrasyonda zorlanma, öfkeli hissetme ya da yorgunluk olabilir. Erken belirtileri farketmeniz stres düzeyiniz artmadan müdahelede bulunmanızı sağlayabilir.
    -Stresle nasıl başettiğinizi tespit edin. Stresle sigara ve alkol kullanımı gibi sağlıksız davranışlar yoluyla mı baş ediyorsunuz? Eğer öyleyse rutin olarak mı bu şekilde davranıyorsunuz, yoksa bu davranışınız bazı durumlara ya da olaylara özgü mü?
    - Stresinizi yönetmenin sağlıklı yollarını keşfedin. Meditasyon ve rahatlama egzersizleri yapmayı, spor yapmayı , aile ve arkadaş desteği almayı düşünün. Sağlıksız alışkanlıklarınız birden fazla ise aynı anda birden fazla davranışınızı değiştirmeye çalışmayın ve kendinize zaman tanıyın.
    -Gün içinde rahatlamak için molalar verin ve diyaframınızı çalıştırarak derin nefesler alıp verin. Diyafram adı verilen karın boşluğunuzu çalıştırarak aldığınız nefes, vücudunuza daha çok oksijen girmesini sağlayarak vücudunuzu sakin bir konuma getirir. Nefesi dışarıya verirken de yavaş ve kontrollü biçimde vermeye özen gösterin. Bu nefes tekniğini, rahatladığınızı ve gevşediğinizi hissedene kadar, istediğiniz ölçülerde yapabilirsiniz.
    - Kendinize iyi bakın. Sağlıklı bir ruh ve bedene sahip olmak sizi her tür stres faktörüne karşı koruyacağından hem bedeninize hem de ruhunuza iyi gelecek aktiviteleri yapmaya özen gösterin. Sağlıklı ve dengeli beslenmeye, yeterli uyumaya ve yapmaktan keyif aldığınız bir sporu yapmaya çalışın. Ne kadar yoğun olursanız olun, tatil planlarınızı ertelemeyin ya da iptal etmeyin.
    - Yaşadığınız her anın değerli olduğunu bilin ve keyfini çıkarın. Güzel bir manzaraya bakıp çevrenizdeki her canlının, bitkinin farkına varmak bile stresinizi üzerinizden alabilir.
    - Beklentilerinizi değiştirin: Kendinize büyük ve zorlayıcı hedefler yerine küçük ama ulaşılabilir hedefler belirleyin.
    -Kendi limitlerinizin farkında olun ve limitlerinizi aşacağını düşündüğünüz teklif ya da taleplere “Hayır” deyin.
    -Önceliklerinizi belirleyin. Yapacaklarınızı iyi organize edin.
    -Çalışıyorsanız öğle molanızda dışarıda kısa bir yürüyüş yapın.
    - Ailenizle, dostlarınızla daha sık görüşün, sıkıntılarınızı paylaşın. Yapılan araştırmalar sosyal destek sistemi iyi olan kişilerin strese karşı daha dayanıklı olduklarını belirtmektedir.
    - Stresinizi yönetmekte zorlanıyor, stresin ruhsal ve bedensel etkilerini çok yoğun yaşıyorsanız, bir klinik psikologla görüşüp, destek alarak stresle daha iyi ve etkin bir şekilde baş edebilirsiniz.


    Uzm. Psk. İlknur YILMAZ Psikoloji


    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Stres egzaması nedir? Kimlerde görülür? Belirtileri nelerdir?
  3. Stres - Stres Sorunu - Stres Problemleri - Stres Nedir
  4. stres ile ilgili sözler, Stresle İlgili Güzel Bir Yazı
  5. kişisel sorunları sürekli konuşmak stres ve depresyona neden olabiliyor, Sürekli sorunlard
  6. Stres Balonu Nasıl Yapılır
  7. Paylaş Facebook Twitter Google


  8. Sponsorlu Bağlantılar

 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri